Vergoedingen 2026

verzekeringen en vergoedingen

enMente heeft in 2026 een contract met Menzis en de coöperatie VGZ. Hieronder vallen:

  • Menzis
  • Anderzorg
  • VinkVink
  • VGZ
  • VGZbewuzt
  • United Consumers
  • Univé Zorg
  • Zekur
  • UMC Zorgverzekering
  • IZA
  • IZZ
  • Zorgzaam

Dit betekent dat onze behandelingen bij deze verzekeringen volledig worden vergoed. Je ontvangt van ons dan ook geen factuur.


Alle overige zorgverzekeraars

Al onze zorg valt binnen het basispakket van de zorgverzekering. Dat betekent dat je ook van de zorgverzekeraar met wie enMente geen contract heeft, een vergoeding ontvangt. Hoeveel dat is, hangt af van waar je verzekerd bent en wat voor soort polis je hebt.

Wij factureren de officiële tarieven die zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Zorgverzekeraars gebruiken soms lagere ‘marktconforme’ of ‘gemiddeld gecontracteerde’ tarieven als basis voor vergoeding. Daardoor ligt het werkelijke percentage dat je vergoed krijgt vaak iets lager dan in je polis staat. Vraag daarom altijd aan je verzekeraar wat er daadwerkelijk vergoed wordt van het NZa-tarief.

Je ontvangt maandelijks van ons een factuur welke je aan ons in zijn geheel betaalt. Deze factuur kun je zelf indienen bij je zorgverzekeraar. Zij vergoeden een deel hiervan aan jou conform jouw polis.

In 2025 had enMente een zogenaamde betalingsovereenkomst met alle zorgverzekeraars die vallen onder Achmea (bijvoorbeeld Zilveren Kruis). Hierdoor ontving je van ons alleen een factuur voor de eigen bijdrage. Dat is in 2026 niet meer het geval. Daarom ontvang je in 2026 onze volledige factuur.


Verzekeraars die eerst toestemming willen geven

Van de zorgverzekeraars met wie enMente geen contracten heeft, zijn er die eerst toestemming willen geven voordat je kunt starten met de behandeling. Om die toestemming aan te vragen, zijn we verplicht om na de intake veel informatie over jou en de voorgestelde behandeling toe te sturen. De toestemming geldt vaak voor een beperkte periode én je betaalt alsnog een eigen bijdrage. Het gaat vooralsnog om: 

  • ASR/Ik kies zelf - alle polissen
  • AZVZ (Zorg en Zekerheid)
  • Zorg en Zekerheid


Eigen verantwoordelijkheid 

Welke polis bij jouw specifieke, persoonlijke situatie past is iets wat alleen jij kan bepalen. enMente draagt geen verantwoordelijkheid voor het verstrekken van informatie over verzekeringen en vergoedingen. Laat je daarom vooraf goed informeren door de zorgverzekeraar over de hoogte van de vergoeding en eventuele aanvullende voorwaarden, zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan.  


Hoe zit het met het eigen risico?

Iedereen in Nederland moet de eerste € 385 van de jaarlijkse zorgkosten zelf betalen. Dit heet het verplicht eigen risico. Voor niet alle soorten zorg geldt dit, maar wel voor GGZ en daarmee ook de behandelingen van enMente. Heb je je eigen risico nog niet ‘opgemaakt’? Dan houdt de verzekeraar het openstaande deel dus eerst in. Sommige mensen hebben gekozen voor een vrijwillig eigen risico, bovenop het verplicht eigen risico.


Wachtlijstbemiddeling en zorgbemiddeling

Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht. Dat betekent dat je op tijd kwalitatief goede zorg moet kunnen ontvangen. Soms lukt dit niet. Zorgverzekeraars bieden daarom wachtlijstbemiddeling en zorgbemiddeling

Bij lange wachttijden kun je je zorgverzekeraar vragen om op zoek te gaan naar een alternatief (de wachtlijstbemiddeling). 

Voor cliënten die verzekerd zijn bij een zorgverzekeraar met wie enMente geen contract heeft, is een deel van de behandeling voor eigen rekening. Als je dat niet kunt betalen dan is zorgbemiddeling mogelijk een oplossing. Zorgbemiddeling is gratis en te vinden op de website van je zorgverzekeraar (soms lopen de termen wachtlijstbemiddeling en zorgbemiddeling door elkaar). Jouw zorgverzekeraar moet dan zorgen voor: 

  • een zorgaanbieder met een wachttijd die valt binnen de Treeknorm (zie hieronder); 
  • die voor jou binnen 45 minuten te bereiken is (rekening houdend met jouw vervoersmogelijkheden); 
  • die een behandeling kan bieden die aansluit bij jouw wensen en zorgbehoefte; 
  • en die voor jou betaalbaar is. 


Als ze geen alternatief kunnen bieden voor enMente dan zullen ze de vergoeding moeten verhogen zodat jij wel bij ons kunt starten.

De Treeknorm: 

  • de tijd tussen het maken van een afspraak voor een intake en de intake zelf is maximaal 4 weken. 
  • de tijd tussen de intake en de start van de behandeling is maximaal 10 weken. 


Niet op komen dagen of te laat afzeggen

We rekenen €100 als je een afspraak niet op tijd afzegt (op werkdagen korter dan 24 uur van tevoren) of niet op komt dagen. De factuur kun je niet declareren bij je zorgverzekeraar. Heb je een afspraak op maandag? Dan moet je uiterlijk op de vrijdag ervoor afzeggen.

Waarom we dit doen? Daar zijn twee goede redenen voor:

  • Behandeling werkt beter met regelmaat
    Onderzoek laat zien dat behandelingen effectiever zijn als de sessies regelmatig doorgaan. We komen samen verder – en sneller – als afspraken doorgaan zoals gepland.
  • Behandelcapaciteit is schaars
    De wachttijden in de GGZ zijn lang. Elke gemiste afspraak is een gemiste kans voor iemand anders om hulp te krijgen.


We begrijpen natuurlijk dat er soms iets tussenkomt. Toch brengen we het bedrag in rekening, omdat we op zo’n korte termijn de vrijgekomen tijd meestal niet meer aan iemand anders kunnen geven. Kun je niet naar de locatie komen? Dan kun je wel kiezen voor een online of telefonische sessie.


Tot slot: plan je afspraken zorgvuldig. Twijfel je nog over je agenda? Wacht dan even met inplannen.


Klik hier voor de algemene voorwaarden van enMente.
 

Overige informatie: 

Jaarlijks kun je overstappen naar een andere zorgverzekering. Gebruik deze mogelijkheid om je te verdiepen en een voor jou passende keuze te maken. Bedenk daarbij dat je meestal:   

 

- voor 31/12/25 moet opzeggen als je over wilt stappen naar een andere verzekering 

- 14 dagen bedenktijd hebt daarna.   

- tot eind januari 2026 kun je een andere verzekering afsluiten.   

 

Let op: Verzekeringen passen hun voorwaarden en tarieven soms aan. Soms staat er een ander percentage bij de polis voor ongecontracteerde ggz. Dit gaat dan meestal om een percentage van het gemiddeld door deze zorgverzekeraar gecontracteerde tarief. Niet het NZA-tarief. 


Voorbeeld: een verzekering lijkt gunstig met aanbod van: 90% van het door hun gemiddelde gecontracteerde tarief. Effectief is dat omgerekend 70% van het NZA-tarief of soms zelfs minder.